2014. március 7., péntek

A jövő póréhagymái 1.

Az úgy esett, hogy február 27. én vetettem póré magokat szaporítótálcába, edényenként kettőt. azóta úgy gondolom, sűrűbb jobb lett volna, cseppet sem ártott volna nekik, és több helyem maradt volna, de már mindegy, felnevelem őket így. összesen 2x25, azaz 50 magot vetettem, minél nagyobb csírázási arányt várva. 5 nap múltán kezdtek előbújni
így:


III. 4. --> 8 db
III. 5. --> 29 db
III. 6. --> 41 db
III. 7. --> 45 db, ez van ma, tehát 8 nap alatt 90 %-uk kibújt. ez azért szerintem elég jó arány, és még nincs vége.

Lássuk csak, mit illik tudni róla:
Nevezzük nevén: Allium porrum

Miért szeretjük? nem csíp annyira mint a többi hagyma, nem is olyan szagos, mert kisebb az a bizonyos Allil- szulfid tartalom, ami mindezekért felelős. Itthon, Magyarországon még szerintem nincs igazán jelentősége, legalábbis igen kis területen termesztik, talán mindössze néhány száz hektáron. Olyankor van belőle friss, amikor másból alig, és a szervezet már nagyon vágyik valami zöldre.

Mikor ehetjük már meg? Decembertől márciusig van igazán szezonja.én pont ezért szeretem. Jobb (melegebb) melyeken minden fajtája áttelel, nálunk válogatni kell, vagy teleltetni. ha megenni akarjuk egyévesként, a magjáért kétévesként termesztik, mivel csak a 2. évben növeszt olyan szárat, amin virágzik. A magja 2-4 évig csíraképes, és ez fontos! ne tartogassuk, hogy jobb lesz ez még jobb napokra. vessük el!

Hogy néz ki? Lapos a levele, nem olyan hengeres, mint a hagymáké általában. vastag, egyenes, halvány szárát esszük. egyébként meg ilyen: (kép innen: http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-seeds/onion-and-leek-seeds/leek-autumn-giant-2-porvite/255TM)

Pont ilyen
Hogy hogyan lássunk neki? 
tudni kell, hogy növekedése 5 fok felett indul meg, az optimuma 19 fok körül van.
fényigényes!!!!
vízigényes!!!!
tápanyagigényes!!!!
magyarul elég kis nyafka növény. de megéri kicsit foglalkozni vele, öntözgetni, mert így lesz télire finomság. Frissen trágyázott, vagy komposzttal bedolgozott talajba vessük. szabad földbe is bátran ültethetjük március második felétől, én azért palántázom, mert szeretek palántázni, valamint félek, hogy a magokat a kóbor tyúkjaim kikapirgálják,  a palántákat már nem szokták piszkálni- van jobb dolguk is.
ha palántázunk, kiültetéskor mossuk kis a földet a gyökerek közül, és mélyebbre ültessük,mint ahogy a palánta volt, így noszogatjuk, hogy hosszabb szárat növesszen nekünk.
Én személy szerint a sorba vetés híve vagyok az ágyások helyett. akár palántázunk, akár helybe vetünk, 10- 15 cm tőtávot hagyjunk. az esetleges sortáv 35-40 cm legalább. 
Majorannával, salátákkal, tárkonnyal, tormával érdemes társítani

Az enyéimről néhány semmitmondó, de lelkesedésemet lelkesen bizonygató kép:

5. nap

7. nap

8. nap




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...